Z okazji 40-lecia istnienia studia eksperymentalnego niemieckiego nadawcy radiowego SWR w katalogu wytwórni NEOS zaczęły pojawiać się kolejne części antologii uświetniającej tę rocznicę. Opisywane wydawnictwo może być początkiem zapoznawania się z dokonaniami wspomnianego studia, którego specjalizacją jest muzyka współczesna. Pierwszy utwór "Noche pasiva del sentido" Cristóbala Halfftera został napisany na głos, instrumenty perkusyjne i fortepian. Jego centralnym punktem są partie sopranistki Hélène Fauchère. Odbiorca ma wrażenia jakby dobiegały one z oddali. Struktura utworu oparta jest na rosnącej intensywności wokalnej i podążających za nią instrumentach. Doświadczając tej muzyki, możemy wyobrazić sobie okultystyczny rytuał, którego jesteśmy częścią. Ta kompozycja doskonale pasuje do mrocznego filmu. Brian Ferneyhough przygotował "Mnemosyne" na flet basowy i taśmę. Hipnotyczne dźwięki wydobywane z tego pierwszego instrumentu przez Martina Fahlenbocka mają uspokajające działanie. Z kolei André Richard napisał "Glidif. a sonar e cantar" na klarnet, dwa kontrabasy i elektronikę. Ta, dedykowana Luigiemu Nono, kompozycja przypomina przekomarzanie i przekrzykiwanie się instrumentów. Można ją też opisać jako walkę o głos dominujący. Po zapoznaniu się z tym utworem, można stwierdzić, że pojedynek został nierozstrzygnięty. Ostatnia kompozycja "Abraum II" została napisana na fortepian i elektronikę przez dyrektora Experimentalstudio des SWR - Detlefa Heusingera. Wraz z początkiem tego utworu zostajemy wrzuceni w otchłań, z której bije nieprzyjemny chłód. Partie instrumentów smyczkowych, w wykonaniu Collegium Novum Zürich, pogłębiają minorowy klimat. Natomiast dźwięki fortepianu czasami brzmią podobnie do dzwonów zwiastujących coś złowieszczego. Atmosfera jak z horroru - przerażająco urzekająca.