Beam Splitter - Rough Tongue (2017 Corvo Records)

Ten album jest wynikiem współpracy amerykańskiej wokalistki Audrey Chen oraz norweskiego puzonisty Henrika Munkeby Nørstebø. Nie nastawiajcie się jednak na anielski głos czy miłosne ballady. Na pierwszym planie są eksperymenty z żeńskimi strunami głosowymi i improwizacje wykonywane na puzonie. Duet nie przestrzega ani zasad harmonicznych, ani melodycznych. Artyści skupiają się na przepięciach, różnego rodzaju zniekształceniach oraz zabawach z dźwiękiem i głosem. Materiał będzie zaskoczeniem dla tych, którzy kojarzą brzmienie puzonu z muzyką poważną i jazzową. Zapewniam, że tutaj mamy do czynienia z zupełnie innym wymiarem tego instrumentu. Zresztą podobnie jest z wygłupami głosowymi. Możemy zadać sobie pytanie, czy jest to atak wariactwa czy jednak artystyczna prowokacja? A może tak brzmi niedostępna dla większości sztuka współczesna? Nie da się ukryć, że ta odmiana muzyki jest trudno przystępna i wymaga specyficznego (bardzo otwartego na odmienność) nastawienia. Trudno ją zrozumieć, więc niejeden odbiorca może odczuwać irytację. Czy o to chodziło twórcom "Rough Tongue"? Jeśli taki był ich cel, to został osiągnięty z nawiązką.